آشپزی  حسینی  در محله قدیمی فهادان یزد -لرد یوزداران-گزارش تصويري:(1)

یزدفردا :علی آبادی :یزدی ها هر ساله در ایام محرم و صفر و ایام شهادت ائمه اطهار اقدام به پخت آش گندم مخصوص می نمایند که در بین یزدی ها به آش حسینی معروف است که شباهت هایی با حلیم دیگر شهر ها دارد اما تفاوت های زیادی هم با آن دارد که عزاداران حسینی با همت خود در پخت آن سهیم شده وهر کس به اندازه وسع و توانایی خود سعی در کمک در پخت این آش دارد.

کمچه زدن (به هم زدن آش در حال پخت) یکی از اموری است که برای آن بایستی در صف ایستاد و هر کس برای مدتی محدود می تواند این کار را انجام دهد و معمولا کمچه زن در موقع به کمچه زدن با خدای خود درددل کرده و حوائج خود را از دل می گذراند و خیلی ها برای اینکار نذر می کنند و هرساله خود را از نقاط مختلف جهان به یزد می رسانند که نذر خود را ادا نمایند .

و معمولا از صبح روز قبل کارهای تدارکات آن آغاز و با یک سب زنده داری کامل آش آماده خوردن می شود که اکثر مردم در ساعات اولیه روز ساعت 4 بامداد خود را به محل پخت می رسانند تا مقداری از این آش را جهت تبرک  دریافت نمایند .

معمولا صف هایی برای دریافت این آش تشکیل و مردم نیز با ظروفی که در دست دارند منتظر ظرف کردن آن می مانند.

آش پزی در محله فهادان یزد و آن هم در لرد یوزداران جنب آب انبار زیبای موجود در محوطه و کنار زورخانه  از جذابیت ویژه ای برخوردار است که به همت جوانان محله فهادان یزد هرساله برگزار می شود .

با توجه به وجود زندان اسکندر در محله فهادان و حضور توریست های مختلف از سراسر جهان هر ساله شاهد حضور گردشگران در این مراسم هستیم که تورگردانان اقدام به توضیح در رابطه با آن می شوند و گردشگران که مجذوب این مراسم معنوی شده اند با دوربین های خود مشغول به ثبت این واقعه زیبا می شوند.

بعضا هم شاهد حضور گردشگران در مراسم می باشیم که اقدام به کمک  می کنند و به حرکت عزاداران احترام می گذارند .

امسال هم گروه بزرگی از توریست های چینی میهمان ویژه این مراسم بودن که با شگفتی و شعف بسیاری نظاره گر این اقدام معنوی یزدی ها بودند .

و اگر متولیان امر در صدد تقویت این گونه حرکت ها در مسیر گردشگران باشند قطعا جاذبه اینگونه حرکات معنوی در جذب توریست ها و گردشگران به استان و همچنین ترویج فرهنگ علوی کمک شایانی خواهد نمود .

به هر حال همکار خوب فرداییان جناب دهقانی زاده امسال این حرکت زیبا را ثبت نموده و طی چند گزارش تقدیم مخاطبان فردائی می شود .

سرويس عکس يزدفردا


عکاس : مجيد دهقاني زاده





























ادامه دارد

-گزارش تصويري:(2)

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا